от nikolay » Чет Яну 29, 2009 11:49 am
Това е абсолютно вярно. По данни от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарски сектор 2008/2009 - 2013/2014, произведеното през 2007 в България вино е 1 796 329 хектолитра, включително с произведеното в домашни условия. Общия износ за същата година е 1 124 902 хектолитра, от които 65 % за Русия и 16 % за Полша. Имайки впредвид какви вина се изнасят за тези пазари може да считаме, че половината от тези вина просто не са вина т.е. можем да редуцираме износа на ВИНО поне с 560 000 хектолитра. Така произведеното количество ще бъде вече 1 236 329 хектолитра, което при 7,5 млн. души в България прави консумация от 16,5 литра на човек, което е по-малко от споменатата от dimov цифра - 17,5 литра. Т.е. при такава консумация (тя никак не е малка, имайки в предвид, че в страни като Франция, Италия и др. е около 30 - 33 литра на човек) направеното за годината вино ще се изпива в България. Проблема според мен е, че доверието на родния консуматор е окончателно сринато. Години на ред българския консуматор е "кръщаван" с втори и трети вина, предлагани на 6-8 лв. за бутилка. Получи се нещо като първите години на Демокрацията - хората имаха парички и за да им се вземат по магазините се предлагаха турски стоки със съмнително качество и високи цени, поради което и "Произведено в Турция" дълго се възприемаше за синоним на лошо качество. Така че сега не знам как хорат ще се откажат от произведеното в къщи пред това да си купят вино. Що се отнася до хилядите агенцийки - факт е, че на всеки пазар в Пловдив на пример се продава домашно вино от 3 лв. за литър и ракия за 7-8, и то съвсем явно. Къде са държавните служители и как се контролира това не знам. Факт е и, че тези промишлено направени втори и енти вина за споменатите пазари се одобряват от Регионалните дегустационни комисии на Камарата т.е. от колеги, както е и факт, че все още големи фирми си позволяват да предлагат такива вина на пазара и то фирми с реноме и претенции. Така че според мен винарския бранш ще изживее тежкия период, който обаче може да има и положителен елемент - изчистване на пазара от боклуци. Що се отнася до поклоните, които правим на чуждите вина - някои го заслужават, други - не. Все пак да не забравяме и че много от сомалиерите, изявяващи се в пресата са техни вносители, а кой търговец не си хвали стоката. Иначе, винопроизводители, сомалиери, търговци на вина и журналисти, пишещи за вина, мисля че не трябва и че не са отделни враждуващи групи, просто във всяка има компетентни и такива, които не са.